Zespoły bólowe

Ból pleców

Odcinek szyjny kręgosłupa

Ból wychodzący ze stawów międzywyrostkowych

Stawy międzywyrostkowe to małe stawy łączące kręgi. Dzięki nim nasz kręgosłup może się zginać i wyginać. Do symptomów wychodzących ze stawów międzywyrostkowych odcinka szyjnego kręgosłupa należy ból w obszarze szyi, ból głowy, ból barku, nad łopatką i w łopatce jak i ból kończyny górnej. Dochodzi do obniżonej ruchliwości szyi, ból się pogarsza przy odchyleniu głowy i delikatnie poprawia przy schyleniu.

Żeby można potwierdzić, że źródłem bólu są naprawdę stawy międzywyrostkowe, trzeba wykonać tzw. blokadę diagnostyczną gałęzi przyśrodkowych korzeni nerwowych, które unerwiają stawy międzywyrostkowe. Jest to podanie leku znieczulającego w pobliżu takich nerwów. Kiedy po takim zabiegu dojdzie do znaczącego uśmierzenia bólu, można przystąpić do leczenia z dłuższym efektem – ablacji prądem o częstotliwości radiowej takich nerwów. Przy takim zabiegu jest to aplikacja ciepła na odpowiednie nerwy, przez co przerwie się ich zdolność przekazywania impulsów bólu do mózgu.

Ból wychodzący z krążka międzykręgowego

Krążki międzykręgowe, czyli dyski to elastyczne płytki znajdujące się między pojedynczymi kręgami. Dzięki nim kręgosłup może się zginać i rotować. Przy uszkodzeniu krążka międzykręgowego jego wewnętrzna część naciska na zewnątrz i może drażnić nerwy rdzeniowe. Ból wychodzący z krążka międzykręgowego jest typowo połączony z aktywnościami, które zwiększają ucisk na jego wnętrze, takie jak długie siedzenie, zwłaszcza długotrwałe siedzenie w pozycji pochylonej. Częsta zmiana pozycji może częściowo przynosić ulgę.

Do potwierdzenia diagnozy korzysta się z testu zwanego dyskografia prowokacyjna. Jest nim podanie środka kontrastowego do uszkodzonego dysku, przez co dojdzie do uzyskania obrazu struktury dysku i jednocześnie można w ten sposób sprowokować ból pacjenta. Następnie można zastosować wewnątrzdyskową terapię elektrotermiczną, tzn. aplikację ciepła za pomocą specjalnej igły do tkanki uszkodzonego dysku.

Ból spowodowany drażnieniem korzeni nerwowych

Ból zlokalizowany w obszarze ramienia pochodzi z nerwów szyjnych. Ból może dalej przechodzić przez ramiona aż do obszaru palców, przy czym połączenie bólu szyi i ramion nie jest czymś nietypowym. Do możliwości leczenia należy iniekcja do przestrzeni nadtwardówkowej w obszarze uszkodzonych nerwów lub ukierunkowana iniekcja do kanału w pobliżu konkretnego uszkodzonego nerwu. Kolejna możliwość leczenia to pulsacyjna stymulacja falami radiowymi – aplikacja delikatnego ciepła i pulsacyjnego prądu elektrycznego.

Odcinek piersiowy kręgosłupa

Ból wychodzący ze stawów międzywyrostkowych

Ból zlokalizowany jest w górnej i środkowej części pleców z możliwym szerzeniem do klatki piersiowej lub żeber. Jest tępy, głęboki, ciężko go opisać. Pochylenie się do przodu, np. przy zawiązywaniu sznurowadeł butów, go pogarsza. Stosunkowo typowa jest poranna sztywność i bóle po bokach pleców, którym mogą towarzyszyć nawet skurcze mięśni.
Żeby można potwierdzić, że źródłem bólu są naprawdę stawy międzywyrostkowe, trzeba wykonać tzw. blokadę diagnostyczną gałązek przyśrodkowych. Jest to podanie leku znieczulającego w pobliżu takich nerwów. Kiedy po takim zabiegu dojdzie do znaczącego uśmierzenia bólu, można przystąpić do leczenia z dłuższym efektem – ablacji prądem o częstotliwości radiowej. Przy takim zabiegu jest to aplikacja ciepła na odpowiednie nerwy, przez co przerwie się ich zdolność przekazywania impulsów bólu do mózgu.

Ból wychodzący z krążka międzykręgowego

Krążki międzykręgowe, czyli dyski to elastyczne płytki znajdujące się między pojedynczymi kręgami. Dzięki nim kręgosłup może się zginać i rotować. Przy uszkodzeniu krążka międzykręgowego jego wewnętrzna część naciska na zewnątrz i może drażnić nerwy rdzeniowe. Ból wychodzący z krążka międzykręgowego jest typowo połączony z aktywnościami, które zwiększają ucisk na jego wnętrze, takie jak siedzenie, skłon do przodu, kaszel lub kichanie. Bólowi dyskogennemu może towarzyszyć ból nóg spowodowany drażnieniem nerwów okolicznych, zwłaszcza przy siedzeniu, wstawaniu lub chodzeniu. Ból pleców jest zwykle trwały, codzienny w przeciwieństwie do bólu korzeniowego, który jest zmienny.
Do potwierdzenia diagnozy korzysta się z testu zwanego dyskografia prowokacyjna. Jest nim podanie środka kontrastowego do uszkodzonego dysku, przez co dojdzie do uzyskania obrazu struktury dysku i jednocześnie można w ten sposób sprowokować pacjentowi ból. Następnie można zastosować wewnątrzdyskową terapię elektrotermiczną, tzn. aplikację ciepła za pomocą specjalnej igły do tkanki uszkodzonego dysku.

Ból spowodowany drażnieniem korzeni nerwowych

Ból z nerwów w obszarze odcinka lędźwiowego kręgosłupa ogólnie szerzy się aż pod kolano. Ból pleców zlokalizowany jest między ostatnimi żebrami i nad mięśniem pośladkowym. Typowy jest też ból pleców i nóg, w przypadku oznaczenia „rwa kulszowa” ból nóg jest większy od bólu pleców. Do możliwości leczenia należy iniekcja do przestrzeni nadtwardówkowej w obszarze uszkodzonych nerwów lub ukierunkowana iniekcja do kanału w pobliżu konkretnego uszkodzonego nerwu. Kolejna możliwość leczenia to pulsacyjna stymulacja falami radiowymi – aplikacja delikatnego ciepła i pulsacyjnego prądu elektrycznego.

Odcinek lędźwiowy kręgosłupa

Ból wychodzący ze stawów międzywyrostkowych

Ból wychodzi z dolnej części pleców i może promieniować do pośladków, pachwin i nóg, zazwyczaj nie sięga dalej niż po kolano. Ból jest tępy, głęboki, ciężko go opisać. Skłon do tyłu lub w bok go pogarsza, zazwyczaj nie ma problemu ze skłonem do przodu. Objawy pogarszają się przy dłuższym siedzeniu lub staniu, niewielki wysiłek może ból zmniejszyć. Stosunkowo typowa jest poranna sztywność i bóle po bokach pleców, którym mogą towarzyszyć skurcze mięśni.

Ból wychodzący z krążka międzykręgowego

Krążki międzykręgowe czyli dyski to elastyczne płytki znajdujące się między pojedynczymi kręgami. Dzięki nim kręgosłup może się zginać i rotować. Przy uszkodzeniu krążka międzykręgowego jego wewnętrzna część naciska na zewnątrz i może drażnić nerwy rdzeniowe. Ból wychodzący z krążka międzykręgowego jest typowo połączony z aktywnościami, które zwiększają ucisk na jego wnętrze, takie jak siedzenie, skłon do przodu, kaszel lub kichanie. Bólowi dyskogennemu może towarzyszyć ból nóg spowodowany drażnieniem nerwów okolicznych, zwłaszcza przy siedzeniu, wstawaniu lub chodzeniu. Ból pleców jest zwykle trwały, codzienny w przeciwieństwie do bólu korzeniowego, który jest zmienny.

Disc FX
Epiduroskopia

Epiduroskopia

Ból wychodzący ze stawu krzyżowo-biodrowego

Osobnym rozdziałem w bólu dolnej części pleców jest staw krzyżowo-biodrowy. Ten staw łączy kość krzyżową z kością biodrową. Ból nasila się przy siedzeniu, skłonie do przodu lub przy dłuższym siedzeniu w samochodzie jako pasażer, w pozycji stojącej i przy chodzeniu dochodzi do jego zmniejszenia. Najczęściej zlokalizowany jest w tylnej części stawu i w środkowej części pośladka i może promieniować do pachwin, tylnej części uda i czasami aż pod kolano. Bywa wywołany przez podniesienie ciężkiego przedmiotu w pozycji obróconej lub przy nieprawidłowym stanięciu na krawężnik.
W celu potwierdzenia takiego bólu do stawu iniekcyjnie podaje się lek znieczulający i przeciwzapalny. Metodą leczenia jest ablacja prądem o częstotliwości radiowej nerwu zaopatrującego staw.

Blokada stawu krzyżowo-biodrowego